Spel October 24, 2022
743Views 0Comments
TV-spel, datorspel och andra konsolspel satsade plötsligt hårt på så kallade loot boxes. Men det här fenomenet fanns inte mer än i ett par år innan det inte längre var lika vanligt. Men vad var det egentligen som hände och vad innebar loot boxes? Samt går det att hitta loot boxes på nätet i dag?
Loot boxes var ett spelfenomen som har sin historia bland gratisspelen, exempelvis sådana spel som många spelar i sina mobiltelefoner och som egentligen har något syfte mer än att döda tid. Då var loot boxes ett sätt att addera spänning, men till en början var det gratisinslag i det ordinarie spelet.
Men senare kom stora speljättar på idén att göra loot boxes till en mer lukrativ del av spelen. I spel som Farmville kunde man plötsligt addera spelvärde – om man valde att betala för att förändra sina karaktärer eller köpa nya specialfunktioner. Då köpte man en loot box och blev sedan ofta slumpmässigt tilldelad någon funktion via den här loot boxen.
Det här var ett spelinslag som många andra större speltillverkade inspirerades av och snart gick det att hitta loot boxes i tunga spel som Fortnite och Dota. Det innebär plötsligt att det som redan var spel som hade kostat något, nu kunde kosta ytterligare för spelarna som ville addera värde till sitt spelande.
I vissa spel kunna man sedan sälja vidare det man köpt tills sig via en lootbox, på en marknad i spelet, mellan alla spelare. Men eftersom man aldrig visste vad man skulle få i en köpt lootbox, samt att det man fick eventuellt kunde ha ett större värde på den interna marknaden i spelet än vad man fick ge för själva lootboxen, skapades det ett incitament för gambling som på många sätt påminner om casino utan spelpaus på nätet.
Till en början blev det populärt och många spelälskare gillade ambitionen i att kunna förbättra sina egna förutsättningar. Men ganska snart visade det sig att loot boxes inte var fullt så populära som speltillverkarna hade hoppats på. Naturligtvis fanns det ett kommersiellt värde i att försöka få till fler tillfällen inuti spelet som kunde generera intäkter, men det kom också till en gräns när spelarna helt enkelt sa stopp.
Men det tog inte lång tid innan spelarna började sätta hårt mot hårt. Det märktes allra tydligast när spelet Battlefront 2 skulle släppas, ett spel som till en början hade stora delar låst innehåll. Ambitionen från speltillverkaren var att få in extra intäkter, när spelarna skulle betala för att låsa upp olika delar i spelet. Men spelarna vägrade – och det märktes på försäljningssiffrorna på själva spelet. Det sålde inte nära hälften så bra som originalspelet.
Samma utveckling har gått att se hos många speltillverkare och för många spel, men hos Steam går det exempelvis att köpa flera olika loot boxes och spel som har loot boxes som en del av sitt koncept.
Det bör läggas till att loot boxes också kan se annorlunda ut, och i vissa fall är det en bättre integrerad del av spelet som spelarna har accepterat. Exempelvis finns det möjlighet att köpa FIFA-packs med olika spelarkort till Ultimate Team när man spelar FIFA. Det är en funktion som har varit mer accepterad hos spelarna, då den är en mer naturlig del av spelet.
Å andra sidan är utvecklingen tydlig när det gäller spelindustrin i stort. Loot boxes har blivit mindre vanliga och betydligt mindre populära.