ESport Spel Teknologier March 28, 2024
859Views 0Comments
Electronic Arts (EA) meddelar att de avbryter utvecklingen av ett kommande Star Wars-spel och kommer att säga upp 5% av sina anställda globalt, vilket motsvarar cirka 670 personer. Spelet, som var i ett tidigt utvecklingsskede, skulle ha varit en förstapersonsskjutare i Star Wars-universumet.
Företaget förklarar att denna “förenkling” syftar till att “leverera djupare, mer sammanhängande upplevelser för fansen”.
EA meddelade redan i december 2023 att de skulle börja säga upp personal på den brittiska utvecklaren Codemasters, känd för racing-spelen F1 23 och EA Sports WRC. I ett brev till personalen förklarade VD Andrew Wilson att företaget hade börjat kontakta berörda anställda och att uppsägningarna beräknas vara slutförda till sommaren.
Han förklarade även beslutet att utveckla färre nya titlar och att företaget skulle upphöra med spel och framtida licensierade IP:n som de inte tror kommer att bli framgångsrika i en föränderlig bransch.
“Detta större fokus låter oss driva kreativitet, påskynda innovation och satsa dubbelt på våra största möjligheter – inklusive vårt eget IP, sport och stora onlinegemenskaper – för att leverera underhållningen som spelare vill ha idag och imorgon”, skrev Wilson.
I ett efterföljande e-postmeddelande till personalen, sade EA:s underhållningschef Laura Miele att detta innebar att det kommande Star Wars-spelet som utvecklades av dotterbolaget Respawn Entertainment skulle avbrytas. Respawn var ansvariga för Star Wars Jedi: Survivor, som hade “generellt fördelaktiga” recensioner enligt samlingswebbplatsen Metacritic.
Detta är den senaste i en rad av nedskärningar som drabbat spelindustrin, vilken redan sett Microsoft avslöja planer på att säga upp 1 900 personer i sin speldivision, inklusive vissa på nyligen förvärvade Activision-Blizzard.
Och det kommer bara två dagar efter att Sony tillkännagav planer på att avskeda 900 anställda, samt stänga sitt välkända London Studio. “Effekten av massuppsägningar resonerar djupt inom spelgemenskapen, särskilt för de begåvade individer som påverkas”, sade Sarah Stevens, chef för spel HR-firman e-volveHR.
Detta visar hur konkurrensen blir allt intensivare inom spelindustrin, en bransch som fortfarande är en 223 miljarder dollar stor industri och förväntas växa med ytterligare cirka 78 miljarder dollar fram till 2030. Detta understryker vikten av effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft i det nya kapitlet för branschen, där utmaningar som att förstå kortspelsregler ingår.